Uwaga na wyłudzenia

Drodzy Klienci,
Obecnie obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego wykorzystują oszuści. To dla nich okazja do wyłudzenia loginów i haseł do bankowości za pomocą fałszywych stron płatności.

Jak działają oszuści?

  • Używają komunikatów i fałszywych informacji związanych z epidemią koronawirusa. Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.
  • Wysyłają wiadomości SMS, w których zawarte są linki prowadzące do fałszywych stron. Celem tego jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość. Powołują się na działania Rządu, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) lub powszechną akcję szczepień ochronnych.
  • Przejmują konta np. na Facebooku, a następnie proszą naszych znajomych o przelanie pieniędzy powołując się na swoją nagłą trudną sytuację.

    Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności! Ponadto, ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

    Pamiętaj, że:
  • jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. Na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele władz państwowych
  • sprawdź w pasku przeglądarki, czy adres internetowy, na który się logujesz do bankowości internetowej, zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank
  • zawsze czytaj bardzo uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym.
  • Co zrobić, aby się zabezpieczyć?

  • Przede wszystkim zachować ostrożność i spokój, w pośpiechu można coś przeoczyć
  • sprawdzić poprawność adresu Bankowości EBO w przeglądarce: https://eborwd.bsjasionka.pl, zwracać uwagę na literówki np. zmienione poszczególne litery "a" na "o"
  • sprawdzić czy jest symbol "zamkniętej kłódki". Powinien być widoczny w przeglądarce przy wprowadzonym adresie Bankowości EBO. Jeśli nie ma symbolu "zamkniętej kłódki" nie loguj się na takiej stronie i skontaktuj z Bankiem 17 77 23 010
  • loginu i hasła do Bankowości EBO nigdy nie wysyłaj sms-em, mailem itp. Bank i inne Instytucje nigdy nie poproszą o Twoje hasło.
  • bez sprawdzenia nie klikaj w odnośniki, linki stron itp.
  • zadbać, aby Twój program antywirusowy był aktualny - Jeśli nie masz - zainstaluj go. W Internecie jest dużo darmowych a jednocześnie skutecznych programów antywirusowych
  • zachować czujność podczas przeróżnych zbiórek pieniędzy czy pomocy finansowej dla swoich znajomych w mediach społecznościowych. Wystarczy telefonicznie zweryfikować taką prośbę o przelew u tej osoby, gdyż w tego typu wyłudzeniach zwykle konto naszego znajomego jest przejęte przez hakerów, którzy się pod niego podszywają. Telefon do tej osoby jednoznacznie da nam odpowiedź w tej kwestii.
  • Jeśli coś wzbudzi Twój niepokój, to nie loguj się i skontaktuj z Bankiem. W godzinach pracy Banku jesteśmy zawsze do Państwa dyspozycji, służymy informacją i pomagamy rozwiązywać problemy.